Research on L1 literature education teachers

A scoping review

Authors

  • Florian Hesse FSU Jena
  • Marco Magirius Uni Tübingen
  • Jochen Heins Uni Hildesheim

DOI:

https://doi.org/10.46586/SLLD.Z.2025.11220

Keywords:

teachers, professionalization, scoping review, research on teaching literature

Abstract

Based on the assumption that professional teacher competence has a significant impact on student learning, numerous studies have been conducted that examine various facets of the knowledge and skills of German teachers. Stimulated by large-scale funding programs, there has been an increase in research in this field, especially in the last ten years. Accordingly, it seems appropriate to ask about the status and possible perspectives of L1 German teacher research within a scoping review. Given the number of studies that have emerged in the meantime, the present study does not consider research on teaching German in its entirety, but focuses only on one specific domain: the research on literature education. The study starts from a competence-based understanding of teacher professionalisation and maps previous studies based on a competence model by Blömeke et al. (2015). Consequently, the aim of this article is to describe the strengths, challenges and resulting desiderata of the research on professionalization in literature education.

Author Biographies

  • Florian Hesse, FSU Jena

    Florian Hesse ist wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Professur für Fachdidaktik Deutsch an der Friedrich-Schiller-Universität in Jena. Seine Forschungsschwerpunkte liegen im Bereich der literaturdidaktischen Professionalisierungs- und Unterrichtsqualitätsforschung.

  • Marco Magirius, Uni Tübingen

    Dr. Marco Magirius vertritt als Gastdozent den Arbeitsbereich Literaturdidaktik/Neuere deutsche Literatur an der Freien Universität Berlin. Seine Forschungsschwerpunkte liegen in der literaturdidaktischen Gesprächs-, Aufgaben- und Professionalisierungsforschung sowie in der Forschung zu Multimodalität, Diversitätsorientierung und KI im Literaturunterricht.

  • Jochen Heins, Uni Hildesheim

    Dr. Jochen Heins lehrt als Professor für Didaktik der deutschen Literatur am Institut für deutsche Sprache und Literatur der Universität Hildesheim. Seine Forschungsschwerpunkte sind Lehrer:innenprofessionalisierungsforschung, qualitative Aufgabenwirkungsforschung, Kinder- und Jugendliteratur und ihre Didaktik.

Downloads

Published

2025-03-31

Issue

Section

Article